lørdag 19. mars 2011

Calzone


Det er vel ikke mulig å gå lei av pizza som kan varieres i det uendelige. Jeg har alltid likt calzone godt, og særlig dem med en lett og fin bunn. Jeg foreslår at du bruker din egen pizzadeig om du har en favoritt eller alternativt bruker oppskfriften under som pleier å funke ganske bra.

2 calzoner er nødvendig for to sultne voksne

Deig
200 g hvetemel
1,5 dl lunkent vann
¼ pakke fersk gjær
1 ts sukker
½ ts salt
2 ss god olivenolje

Tomatsaus (valgfritt)
Du trenger jo egentlig ikke tomatsaus om du liker pizzaen bianca... Jeg foretrekker imdlertid stort sett å bruke tomatsaus. Kok en boks gode tomater sammen med en skvett rødvin, et laubærblad, 1 ts oregano,1 ts sukker, litt sitron til det får en passe pizzasauskonsistens.

Fyll
Som fyll brukte jeg litt god pepperoni, parmesan, fyldig gulost, litt av tomatsausen og litt purre.



Fremgangsmetode
Bland det meste av vannet med gjæren og tilsett det og de øvrige ingrediensene i bakebollen. La litt vann være igjen, fordi du kanskje ikke trenger alt for å få en smidig deig. Kjør deigen i maskin eller kna for hånd til den blir smidig. La heve til dobbelt størrelse. Del deigen i to og kjevle nokså tynt til to runde pizzaer. Legg tomatsausen og fyllet i midten, og forsegl pakkene godt. La calzonen heve et kvarters tid om du har tid til å vente, stek på 200 grader til calzonene løfter seg (fylles med luft) - omtrent 10 minutter.



Hiv innpå sammen med litt salat!





2 kommentarer:

  1. Calzone er kjempegodt! Jeg hadde det til middag i går og hadde egentlig planlagt å blogge det i dag, men ofret det til fordel for tzatziki. Min versjon kommer neste uke. Denne sausen høres jo fantastisk ut og må prøves neste gang jeg lager calzone.

    SvarSlett
  2. Det er nam! Skal følge med neste uke på bloggen din. Tomatsaus er en favoritt. Enda bedre enn ketchup ;)

    SvarSlett