mandag 8. november 2010

Cup cakes

Så kan vel heller ikke jeg unngå å bli bitt av denne cup cakes-basillen som er i ferd med å spre seg over landet. Jeg må nok imidlertid innrømme at jeg ikke lar meg fascinere av disse fargerike cup cakesene med alt for mye farge- og tilsettingsstoffer. Jeg er på ingen måte hysterisk, det dreier seg først og fremst om smak. Forresten så fås det jo også mange naturlig gode fargestoffer - særlig røde fra rødbeter (panduro og lignende).

Denne gangen  ble det imidlertid sjokolade cup cakes siden jeg allerede hadde toppingen klar. Jeg tror poenget med cup cakes vs muffins er at cup cakes er mer pyntet.


Cup cakes
150 g kokesjokolade
150 g smør
175 g sukker
3 egg
200 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
1 ss kakao
2 ss melk
1 ss malt espresso
1 ts appelsinskall

Sett stekeovnen på 175 grader.
Det finnes ulike tilnærminger til hvordan muffinsene blir best. Noen foretrekker å røre smør og sukker hvitt. Jeg foretrekker å lage eggedosis, smelte smør og deretter sjokoladen i smøret for så å blande alle ingrediensene forsiktig i en bolle. Deretter setter jeg papirmuffinsformer i muffinsbrettet mitt og fordeler deigen i formene. Stekes i omtrent 15 minutter, men følg med, det kan bli både mer eller mindre.



Topping
1 plate kokesjokolade
2 dl fløte
Hvis du liker det kan du tilsette litt revet appelsinskall, kaffe eller konjakk.
Kok opp fløten og smelt kokesjokoladen i den. La det koke på lav varme en stund til det tykner. Avkjøl og putt i sprøytepose.

Pynt (så fint du kan) med artige sjokoladefigurer, coctailbær, syltede kirsebær eller kandiserte nøttter eller fioler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar