tirsdag 31. august 2010

Salma som sashimi med ponzusaus


Dårlig tid trenger ikke å være det samme som dårlig mat. Jeg vet ikke helt hvorfor folk tenner så utrolig på denne Salmaideen, men kjempegod laks er det uansett. Dessuten blir det knapt enklere enn å servere rå salma som sashimi med en god ponzusaus. Eller faktisk kan det bli enda enklere siden også en av sjefskritikerens favoritter er nettopp dette. Jeg benytter meg derfor av hans interesse for å lage nettopp denne retten, mens jeg selv kan sette meg med bena på bordet og se et intellektuelt stimulerende talk show.

Sashimi
Nok salmalaks til antall personer - litt avhengig av om det serveres som en forrett eller en egen rett.

Salmalaksen skjæres i passe tynne skiver med en helt ren kniv på et helt rent oppskjærsbrett. Annen laks bør helst ha ligget et døgn i fryser før den skjæres opp. Pass på at kvaliteten er god og at fisken er fersk. Sett fisken i kjøleskapet mens du lager sausen. Eller du kan lage sausen før du skjærer opp. Uansett - ta så lite som mulig på selve fiskekjøttet.

Min ponzusaus
En ponzusaus kan lages på et utall måter. Hovedsaken er at den består av noe salt, søtt, syrlig og spicy. Saltet i form av soyasaus, det søte kan være sukker, honning eller sirup og det syrlige kan være sitron, lime, usøtede bær eller appelsin.

0,5 dl soyasaus
0,5 dl limejuice
Smak til med honning eller sukker
Litt vårløk i tynne skiver eller hakket koriander
1 ts ingefærpulver
bittelitt chilipulver (kan sløyfes)
Litt hvitløk (kan sløyfes)

Rør ingrediensene sammen og la sausen hvile til smakene får satt seg skikkelig. Anrett på tallerkner og server med garnityr som sesamfrø og vårløk eller koriander.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar