mandag 20. januar 2014

De enkleste knekkebrødene er både gluten- og melkefri


Jeg er antageligvis ikke den eneste som har tenkt på å bli et bedre menneske i 2014. Kanskje jeg til og med skal spise litt sunnere. Da var det kjekt at de supergode knekkebrødene mamma serverte i julen også var superenkle. Mamma hadde igjen fått oppskriften av Solveig - og lenger ut i kjeden har jeg ikke undersøkt. 

Knekkebrød er perfekt for singel-husholdningen. Hvor mor har fått oppskriften vet ikke jeg. Jeg synes imidlertid de er både enklere og bedre enn de som bakes med kli.

Disse er også kjempesunne, fulle av fiber og både omega 3, 6 og 9 og passer for folk som er både gluten- og melkefrie. 

Til 30 knekkebrød
2,5 dl sesamfrø
2,5 dl linfrø
2,5 dl solsikkefrø
4 medium store egg
80 g valnøtter
1/2 ts salt

Visp sammen eggene og saltet og bland inn frøene og hakkede valnøtter. Bruk en skje til å fordele utover 30 knekkebrød. Trykk de ned til de blir tynne og stek på 175 grader i 20 minutter til de er sprø. 

Knekkebrødene kan oppbevares i et par uker i en kakeboks eller en nokså tett papirpose. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar