lørdag 2. april 2011

Planlegg søndagsfrokosten - valnøttbrød!



Så ble jeg altså fan av Pain de Martin og Enklare brød. Og å bake brød. Og å spise brød. Hvem sa at vi ikke skulle spise brød??? Jeg som ikke hadde noe tro på dette oppstyret om no knead bread forutinntatt som jeg er.


Kanskje det beste brødet jeg fikk smake på det nå flere ganger omtalte brødbakekurset, var Martins eget valnøttbrød. Ikke at jeg ikke visste at valnøttbrød var godt. Dette var likevel nesten for godt til å være sant. Og jeg fikk jo til det første, så hvorfor ikke forsøke det andre?


Så får heller surdeigen min vente...


Jeg brukte Martins oppskrift fra boken under kapittelet vend og hev, men brukte heller metodikken for no knead bread. Oppskriften er like enkel som den er god! Det eneste aberet er at det tar litt tid, men har du dårligere tid kan du bruke en mer tradisjonell teknikk og litt mer gjær.


3 dl vann
3 g gjær
1 ts honning
330 g hvetemel
60 g finmalt rug
10 g salt
150 g valnøtter (eller mindre)


Deigen blandes fort og enkelt sammen. Først løs opp gjæren i kaldt vann. Deretter tilsett melet og saltet og vend raskt inn (bør maks ta et minut). Det eneste du trenger å passe på er at det ikke er noen store melklumper igjen. Vend inn valnøttene og la brødet stå på benken til heving i 8-12 timer. 


Vend så brødet forsiktig ut på en melete benkeplate, brett brødet forsiktig sammen og legg det på et bakepapir. Hev i 45 minutter. I mens setter du ovnen på 260 grader med stekebrettet inni. Ha en liten ildfast form i bunnen som du skal hive litt vann eller en 4-5 isbiter i i det du setter inn brødet.


Stek på høy temperatur i 15 minutter og slå deretter ned til 220 og stek i 15 minutter til.


Legg brødet på en rist og la det avkjøles. 


Perfekt med en skive skikkelig god geitost og Kviteseidsmør. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar