mandag 20. oktober 2014

Vacherin du Haut-Doubs - ost i sesong


Så er endelig sesongen her - i fjor fant jeg det jeg nok vil kalle min absolutte favorittost Vacherin (du Haut-Doubs) fra Jura-området, øst i Frankrike. Samme området som Comté og også laget på kumelk. Dette med geografien minner meg om at den muligens passer godt sammen med en chardonnay fra nettopp Jura, en noe mer sjelden vin i Norge, men tilbake til saken. Tipset om Vacherin fikk jeg av @osteperler på twitter (du følger vel han?). Riktignok var det meg som hadde kjøpt en ost på markedet, men umerket som de ofte er, måtte jeg ty til ekspertråd for å identifisere vidunderet.  Siden den gang har den blitt konsumert i relativt rause volumer. Etter en liten sommerpause er den altså endelig tilbake på markedet. Igjen måtte jeg få tips av ovennevnte. Jeg løp direkte ned til markedet på lørdag - og hva fant jeg? Sesongens første Vacherin. Lykke!


Jeg synes den tradisjonelle franske varianten som kommer som et stort ostehjul omkranset av bjørkebark er den beste. Det er mulig det ligger litt sentimentalitet i det. Det var litt som å finne gull. Ikke bare er den vakker, når du temperer den nærmest flyter kjernen ut og den har en sånn frisk duft. Relativt mild på smak, men med en bestemt egen karakter - litt syrlig. Perfekt for oste-noviser som meg. Den sveitsiske typen kjenner mange kanskje som den lille, runde bjørkeboksen med en veldig myk ost med skorpe på. Det er likevel verdt å lete litt etter den førstnevnte. Se opp i disse tider og frem til mai i en god ostebutikk nær deg. I følge Wikipedia produseres den mellom 15. august og 15. mars og selges mellom 10. september og 10. oktober. Rett skal være rett for slike opprinnelsesbeskyttede matvarer...

Jeg er heldig å kunne kjøpe en håndlaget (artisanal) variant fra min faste den "ostemann" på Flagey-markedet i Brussel. Han tar ikke mer enn 7 EUR for et godt stykke (250 g ca), og selv om han insisterer på at den bør varmes opp, sparer jeg det til jeg har en litt mindre spennende variant som trengs å lives litt opp. 

Her finner du tips til nettopp hvordan det kan gjøres - og ikke minst en av mine twitter-diskurser jeg har friskest i minne - et godt år etter: 

Kanskje et lite tips helt til slutt: Nybakt brød. Det er et must. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar