mandag 27. januar 2014

Det beste frokostbrødet er eltefritt


Jeg har holdt meg til eltefritt brød en stund etterhvert. Stort sett baker jeg det lørdag eller søndag morgen og fryser det ned i skiver. Det passer utmerket for singelhusholdningen. Stort sett har jeg holdt meg til ganske fine varianter - og aller mest går det av valnøttbrødet. Dette brødet med solsikkekjerner er litt grovere enn jeg vanligvis baker og passer perfekt til frokost. 

Et frokostbrød
3 dl kaldt vann
5 g fersk gjær
1 ts salt
1 ss agavesirup
2 dl sammalt hvete, fin
4-5 dl hvetemel (gjerne iblandet spelt)
1,5 dl solsikkekjerner

Løs opp gjæren i kaldt vann og tilsett de øvrige ingrediensene, men hold litt igjen på melet ettersom ulike typer mel har litt ulike typer bake-egenskaper. Rør deigen fort sammen, den skal være myk, men ikke for løs. La heve over natten eller mens du er på jobb. 

Når deigen er ferdighevet brettes den forsiktig sammen til et lite brød og etterheves omtrent en time på benken. Deretter pleier jeg å snu den rundt og steke med skjøtene opp i 30 minutter på 250 grader midt i ovnen. Skru eventuelt ned temperaturen etterhvert om brødet blir for mørkt oppå. 

Ha brødet på en rist og avkjøl. 

Det beste jeg vet - til frokost!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar