fredag 27. desember 2013

Eltefritt spelt- og valnøttbrød - perfekt til Kraftkar




I julen har mange tradisjonen med å spise blåmuggost enten det er Stilton, Roquefort eller Gorgonzola. Jeg synes vi godt kan begynne med norske Kraftkar, en blåmuggost av kumelk fra et gårdsmeieri på Nordmøre.  Det er hvis vi får tak i den da. Den internasjonalt prisbelønte blåmuggosten har vært vanskelig å oppdrive mange steder i landet i løpet av juleoppkjøringen. Leter du litt og finner den er jeg imidlertid sikker på at den kraftige, men likevel fløyelesmyke osten vil overbevise deg om at norsk blåmuggost kan være på høyde med det beste i utlandet.

I julen har man også tid til å slå sammen et eltefritt valnøttbrød - det perfekte tilbehøret til osten. Eller var det motsatt? Denne varianten med spelt- og siktet rugmel er min desiderte favoritt, og skulle du mot all formodning ikke like blåmugg er en god gudbrandsdalsost nesten like godt på brødet. Hjembakt brød er i tillegg en fin vertinnegave som du helt sikkert får bruk for i løpet av romjulen.


Til tre brød
9 dl vann
10 gram fersk gjær
3 ts salt
2 ss honning
180 g siktet rugmel
180 g speltmel
800 g hvetemel
150 g valnøtter 

Løs gjæren opp i vann og tilsett salt og honning. Rør inn mel og valnøtter, dekk til bollen og la den heve i minst 8 timer. Deigen skal være myk, men det kan hende du må justere melmengden noe. Etter heving deles deigen i tre like store stykker. Dra hver deig ut til et lite rektangel og brett dem forsiktig sammen til runde eller avlange brød. 

La brødene heve på benken ca en time og vend dem over på en ferdig oppvarmet bakeplate når du skal steke dem. Ha også en stekeplate nederst i ovnen som du fyller med 1/2 dl vann akkurat i det du setter brødene inn. Det freser litt så vær forsiktig. Stek brødene på høy varme (gjerne opp mot 30 minutter) i ti minutter før du skrur ned varmen til 200-220 grader og lufter ut overskuddsdamp som kan være igjen i ovnen. Stek videre i 20-30 minutter.

Hvil brødene på en rist og avkjøl brødet før det serveres med nydelig norsk blåmuggost. 

Det beste jeg vet...

2 kommentarer:

  1. Denne må jeg bare prøve. Har også lyst til å tilsette noe utmesket malt, det gjør seg i rustikke brød. Så var det bare å finne Kraftkar da..

    SvarSlett
  2. Utmesket malt er jeg ikke klar over hva er, men det er sikkert mye søtt som passer. Jeg bruker honning, sirup eller sukker - litt ettersom hva jeg har for hånden. Kraftkar er en bonus!

    SvarSlett