mandag 28. oktober 2013

Sitronkake med lønnesirupsglasur


Jeg har fått meg en rand-form og føler at jeg er på god vei til å sanke inn en del gamlispoeng fremover når denne fylles opp med ulike formkaker. Faktisk er for eksempel marmorkake noe av det som blir søkt opp oftest på bloggen min. Min favoritt er imidlertid med sitron, og med kremostopping med lønnesirup synes jeg den får en ekstra touch. Om du har litt ekstra tid er kirsebæret på kaka ikke kirsebær, noen krispy nøtter på toppen entend et er valnøtt eller pekan. Er du i det late hjørnet kan du glemme både frosting og nøtter - et lite dryss med melis funker også.

Sitronkake
3 eggeplommer og 1 helt egg (ev 3 hele egg)
150 g smør
175 g sukker
200 g mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeekstrakt
1 knivsodd salt
2 sitroner (saften)
Finhakket skall av en sitron (kun det ytterste gule laget)
1,75 dl yoghurt

Forvarm ovnen til 150 grader. Smør om nødvendig randformen med smør og dryss over litt mel for å hindre at deigen setter seg fast. Visp smør og sukker hvitt. Rør inn sitronsaft, skall og vaniljeekstrakt og tilsett yoghurt. Tilsett eggene ett og ett av gangen og rør inn. Bland mel, bakepulver og salt og rør det inn i blandingen. Hell deigen over i ringformen og stek i omtrent 45 minutter. Ta kaken forsiktig ut av formen og la den avkjøle på rist.


Kremost-topping med lønnesirup
100 g kremost (type Philadelphia)
35 g mykt smør
100 g melis
75 g lønnesirup

Visp kremost sammen med mykt smør og tilsett melis litt av gangen og til slutt lønnesirup. Ha blandingen over kaken når kaken er avkjølt.

Brente valnøtter
2 ss brunt sukker
2 ss lønnesirup
1 ss vann 
4 ss valnøtter

Ha sukker, sirup og vann i en stekepanne og la sukkeret smelte og koke til det blir relativt mørk karamell. Vend valnøttene i blandingen og ta det av platen. Ha over på bakepapir. Knus nøttene og bruk som pynt på kaken.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar