fredag 9. september 2011

Reprise på mormors fantastiske rosinboller



På bursdagen til mormor i fjor røpet jeg oppskriften til mormors boller. De er berømte over store deler av Grenland og etter mine 11 år i Oslo har de spredt seg rundt Nordberg-området og etterhvert til mer urbane strøk som Grünerløkka og Briskeby. Det er ikke ofte jeg sprer forretningsideer, men her er en grunnoppskrift på boller du ikke kommer til å slutte å bruke når du først har prøvd den. 



1 kg hvetemel
2 ts kardemomme
200 g sukker
50-100 g gjær (avhengig av hvor god tid du har)
6,5 dl helmelk
200 g smør
1 pakke rosiner



Ha melet og kardemommen i en stor bakebolle. Smelt fersk gjær i sukker. Det går av seg selv, men du kan hjelpe til med en gaffel. Smelt smøret og ha i melken. La blandingen få 37 grader. Bland det hele og kjør det i kjøkkenmaskinen med rosiner og sukater. La deigen heve under et håndkle til dobbel størrelse. 

Elt deigen og del den i passe store biter. Bak ut bollene. Du kan godt ha litt størrelse på dem, men jeg foretrekker vanlig bollestørrelse da det er lettere å steke. Og man kan velge hvor stor "porsjon" man vil spise. Etterhev på stekebrett og stek på 250 grader i 5-6 minutter. Bollene skal være gylne oppå og under. Avkjøl på rist. Spis de du har lyst på og frys resten. 


I fjor ble faktisk mormors siste bursdag, men minnene om henne er like sterke i dag. Min mormor var verdens beste mormor! Og selv om jeg er 30 og hun fikk bli over 90 savner jeg henne fremdeles!
Serveringstips er kanskje unødvendig?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar