torsdag 21. juli 2011

Blinis - OBS! Gjør seg aller best med champagne :)





Først tenkte jeg at det sikkert bare er å blande ingrediensene sammen og så funker det selv om man ikke gjør det så avansert som oppskriften. Men med dårlig vær og god tid tenkte jeg at det kunne være verdt strevet å være litt nøye for en gangs skyld. Om det heter blini eller blinis i flertall verket ikke da russisk pluralis ikke er min sterke side.

Skikkelige blinis har i alle fall bokhvetemel og gjær. Mine var noe uskikkelige i så måte da det var lite bokhvetemel i kjøkkenskapet på hytta.

Til ca 40 blinis
Dag 1
125 g hvetemel (ev halvparten bokhvetemel)
2 dl lunken melk
1/4 pakke fersk gjær

Løs opp gjæren i melken og rør inn melet til du har en klumpfri røre. Sett i kjøleskap over natten.



Dag 2
1/4 ts salt
1 1/2 ss rømme
1 ss smeltet smør
2 eggeplommer
2 eggehviter
Litt smør til steking

La røren fra dagen før fåmromtemperatur før du tilsetter salt, rømme, smeltet smør og eggeplommer. Visp godt. I en annen bolle stivpiskes eggehvitene og blandes så inn forsiktig i røren. Stek blinisene på middels varme. En god spiseskje er passe per blini. Min røre ble ganske luftig og tykk. Så lenge den holder seg sånn renner ikke blinisene inn i hverandre. Snu dem når de er tilstrekkelig stive til å snus.

Server med rømme, lodderogn og litt gressløk. Eller noe annet godt.





- Posted using BlogPress

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar