mandag 24. januar 2011

Klassisk Quiche Lorraine


Pai er godt! Vanligvis pleier jeg å lage paibunnen fra bunn – av to enkle grunner. Det er både vesentlig billigere (du kan ta firegangeren om du kjøper det ferdig) og ikke minst er det så lettvint som å ta smør, mel og litt vann i foodprocessoren til det blir en paibunn. Når man lager det fra bunn har man dessuten bedre kontroll med råvarene. Jeg er imidlertid i den trasige situasjon at jeg har slitt ut bladene på foodprocessoren. Det var ikke smart å putte en min Georg Jensen ganske solide teskje i maskinen sammen med maten. Og siden jeg er litt lat blir det ikke noe paibunnsknaing på meg.

Quiche Lorraine blir det likevel. Jeg har tilsatt litt muskat fordi jeg synes det setter en ekstra spiss på denne veldig så tradisjonelle franske lunsjretten. For øvrig synes jeg den passer vel så godt til kveldsmat.

Det finnes jo et utall varianter av QL, og selv om det enkle ofte er det beste tar jeg med noen forslag til variasjon her.

Bunn
1 ferdig paibunn

Prikkes med en gaffel og forstekes 10-15 minutter på 200 grader til den får litt stekeskorpe. Jeg synes i alle fall det er vanskelig å få paibunnen gjennomstekt dersom den ikke forstekes først.

Fyll
3 store egg
100 g bacon
100-150 g lagret, revet ost (Jarlsberg, Gruyere el.)
1 beger creme fraiche (her kan du improvisere med matyoghurt, rømme, fløte osv om du liker det bedre).
pepper

Jeg vet at noen også bruker en bitteliten halv teskje med sennespulver som går veldig godt med baconet.



Visp ingrediensene sammen og ha den i paiformen. Etterstek paien i ca 30-40 minutter på 170 grader til eggene (nesten) har stivnet.

Serveres med en god salat med ristede nøtter og en god balsamico.



En kunstnerisk variant...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar