torsdag 27. januar 2011

Gulrotmuffins

Nesten alle kaker kan jo lages i miniatyrversjon - så også gulrotkake. Det praktiske er kanskje at det da er letter å ta opp så mange man trenger om man først har frosset dem ned. Så kan det jo diskuteres hvor lett det er å fryse dem ned med glasur. I utgangspunktet har jeg basert meg på oppskriften jeg vanligvis bruker på saftig gulrotkake


Bunnen: 
3 egg
3 dl sukker (gjerne blanding av brunt/hvitt/sirup)
3 dl mel (gjerne blanding av hvete og havre)
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
Litt raspet appelsinskall (kun det oransje)
3 middels/store gulrøtter 
1/2 dl nøytral olje
1 ss kanel (ingefær og kardemomme i tillegg om du vil)
4 ss hakkede valnøtter


Også klaget sjefskritikeren bittelitt over at jeg ikke brukte rosiner i denne gangen. Det går absolutt an. 


Jeg pisker eggedosis av sukker/sirupblandingen og blander så inn de øvrige ingrediensene.
Steker så på 175 grader (over-og undervarme) i ca 30 minutter.



Glasuren
200 g Philadelphia

40 gram romtemperert smør
1 ts vaniljesukker
Litt sitron/lime (eller dropp det hvis du vil ha stivere glasur)
300 g melis


Garnityr
Litt raspet gulrot eller appelsinskall. 




Som det synes på muffinsene, så er jeg ikke helt ekspert enda, men har i alle fall funnet ut at funksjonen med muffinsbrett er at de faktisk holder fasongen. Og nei, jeg hadde ikke tilgang på muffinsbrettet mitt da jeg bakte disse :)

2 kommentarer:

  1. Hei Linn!
    Gulrotmuffins er kjempegodt! Om du ønsker å fryse de ned, kan det være en ide å bruke ostekremen som fyll inni i steden for som glasur. Jeg har blogga om det, så du kan jo ta en titt på min oppskrift om du vil: http://gurkemeie.blogspot.com/2010/10/gulrotmuffins.html

    SvarSlett
  2. Takk for tips! De så kjempegode ut!

    SvarSlett