mandag 13. desember 2010

Sjarmerende pepperkaker

Jeg elsker den tittelen - verdens beste stod det på oppskriften. Spiller ikke noe rolle hva det er, men er det verdens beste, må det jo være bra. Og verdens beste pepperkaker finner du oppskrift på på Tines mat app til iphone. Jeg har endret litt på krydderblandingen må jeg innrømme. Skal pepperkakene bli helt perfekte er det selvfølgelig nødvendig å ha koselig julemusikk i bakgrunnen mens de produseres. Så innrømmer jeg det. Bildene som kommer her tyder kanskje ikke på perfekte pepperkaker. Men kjempegode kan jeg love at de er. Nesten som gode, seige cookies. Så om man ønsker dem litt mer som vanlig pepperkaker, tror jeg det er en god ide å enten tilsette litt mer hvetemel til å begynne med (om lag 100 g som jeg har satt i parantes) eller i det minste bake dem ut med en god del mel.



250 g smør
125 g sirup (lys eller mørk)
1,5 dl fløte
250 g melis
400 g mel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts nellik
1/2 ts ingefær
100 g finhakkede mandler (kan sløyfes)

Glasur:
1 eggehvite
200 g melis




Smelt smøret og la sirup, melis og fløte varmes sammen med smøret. Avkjøl litt når melisen er smeltet, tilsett og bland inn de resterende ingrediensene. La det være igjen litt mel til utbakingen. Avkjøl deigen til neste dag. Kjevle deigen tynt ut og lag pepperkakefigurer.

Stek på 175 grader i om lag 10 minutter.

Avkjøl på rist og pynt om du vil med melisglasur. Oppbevares i tett kakeboks.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar