søndag 19. desember 2010

Kommunikasjonssjefens kransekakestenger

Jeg har aldri fått til kransekakestenger. Derfor har det ikke en gang vært et tema å lage kransekake. Men jeg gir ikke opp, og har gått nøye til verks i researchfasen i jakten på den perfekte kransekakeoppskriften. Kransekakeoppskriften ser jo like enkel ut som alle andre kransekakeoppskrifter, så det må jo være noe med forklaringen som gjør at dette faktisk funker. Samt at oppskriften kommer fra kommunikasjonssjefen på arbeidsplassen min, og det må i det minste bety troverdighet. Disse vil jeg si blir perfekte seige kransekakestenger...

500 g mandler (ikke skåldet, men vasket i kaldt vann og tørket slik at noe av fargen går av)
500 g melis
2-3 eggehviter

melis til pynt

Mal mandlene ganske fint og kjør mandlene gjennom kverna med melisen en gang. Tilsett to eggehviter og kna godt. Konsistensen bør være ganske hard - kanskje litt som marsipan eller en tett brøddeig- og har den ikke blitt det enda tilsetter du litt til av den siste eggehviten til du oppnår resultatet.

Trill deigen ut til kransekakestenger i passe lengde og stek på 180 grader i femten minutter. Jeg registrerer at de fleste oppskrifter sier 200 grader, men for min ovn var det litt for høy temperatur.

Du skal ikke se ut fra at du kan bruke den samme oppskriften til kransekake. Da trenger du i tillegg litt smør og semulegryn til å smøre og drysse formene med. Og en god del melis til å montere kaken med. For min del får det bli til neste år, men jeg er absolutt inspirert til å gjøre det da!

Hvor man skal gjøre av alle eggeplommene som blir til overs har jeg nesten gitt opp, men dersom du enda ikke har fått sukkersjokk, kan du jo prøve deg på en creme brulee.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar