mandag 20. september 2010

Spansk tortilla

Tortilla er ekte spansk bondekost - ikke bare er det godt, det er sunt og det passer til nær sagt alt. Om det er koldtbord, tapas, frokost, lunsj, middag eller kvelds spiller i grunn liten rolle.  I tillegg må det være en av verdens enkleste retter å lage. Min mor er ikke enig - hun klager derimot støtt på at hun ikke får det til. Det er da jeg lurer på hvor det egentlig er mulig å gjøre feil. Det er sjelden jeg i det hele tatt følger noen oppskrift. Jeg pleier å steke den i stekeovn, men det korrekte er sikkert å steke den i pannen.

Til en vanlig stekepanne (steking på komfyren) eller en lasagneform (steking i ovn)
5 middels store kokefaste poteter
1 rød paprika
6 middels store egg (frittgående, økologiske, burhønseegg - brune eller hvite - er det egg er jeg helt sikker på at det går bra)
1 middels stor kepaløk
Litt chili
Salt og pepper
Olivenolje til steking

Det er vel ikke helt etter spansk tradisjon, men har du en rest med fløte, creme fraiche eller rømme du vil bli kvitt, er det ingenting i veien for å tilsette dette også.

Skjær potetene i tynne skiver, løken i halvmåner og paprikaen i små terninger (eller hjerter eventuelt design etter eget ønske. Blank potetene og løken i pannen og tilsett så paprikaen. Visp eggene, og hell dem over i pannen eller sammen med grønnsakene i lasagneformen som helst bør være smørt med litt olje eller smør. Finn også et egnet tidspunkt å tilsette salt, pepper og chili.

Deretter skal dette stekes etter beste evne på middels varme og med lokk på komfyr eller på 170 grader i ca 45 minutter i stekeovn.

Jeg skal være enig i at tortillaen på en måte ser litt trist ut, men hva kan man ikke rette opp med en liten persilledusk. Eller litt gressløk, koriander eller noe annet grønt (fortrinnsvis spiselig). Med godt brød og smør er det likevel uimotståelig.

Mamma - dette er noe vi skal øve på når jeg kommer hjem :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar