torsdag 19. august 2010

Apps and downs - Nesten Nigellas Brownies!

For et par uker siden ble jeg den heldige eier av en iPhone4 - dette vidunderet alle snakker om, men som jeg aldri helt har forstått poenget med. Jeg elsker jo telefoner man kan både ringe og sende meldinger med, men nå har jeg nok altsåfått smaken på apps. Etter en uke har jeg lastet ned intet mindre enn seks koke-apps. iLove!

Er det snakk om sjokoladekake - i denne omgang brownies, kommer man ikke utenom Nigella, synes i alle fall jeg...











Nesten Nigellabrownies
375 g smør (nei, intet mindre)
375 g mørk høykvalitetssjokolade (eller gå for Eldorado om du synes det er litt mye å svi av noen hundringser på Valhrona)
6 egg
500 g sukker (ja, det er helt vilt)
2ts hjemmelaget vaniljesukker (lager ikke alle vaniljesukker selv??)
1 ts bakepulver
1 ss espressopulver (jeg kverner kaffebønner med kvern på espressoinnstilling)
3 dl hakkede valnøtter (kan droppes eller byttes med rosiner eller appelsinskall)
Litt salt

Sett ovnen på 180 grader, og finn frem en middels stor langpanne (her får man gjøre en skjønnsmessig vurdering). Smelt smøret, og ha i sjokoladen som du allerede har hakket. Ha for all del platen av når smøret har smeltet, og vent med å røre i sjokoladen til den har myknet i det varme smøret.  Visp sammen sukker, vaniljesukker og egg i en annen bakebolle, og bland i resten av ingrediensene og sjokoladeblandingen.

Stek det så i ovnen omtrent 25 minutter. Det er ørsmå marginer som avgjør hvordan den perfekte brownies ikke blir helt kjedelig sjokoladekake - så følg med. Kanskje trenger den et par minutter ekstra, kanskje et par minutter kortere. Det avhenger helt enkelt av hvilken størrelse du har brukt på formen og stekeegenskapene til ovnen din.

Obs: Nytes i små doser dersom du ikke vil få ekstremutslag på din digitale badevekt som sannsynligvis twitrer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar