torsdag 5. august 2010

Klassisk sjokoladekake versjon 1.0


Jeg trodde sommeren var en tid for lette salater, endeløse kvelder med skalldyr og varme epledesserter. Jeg husker tilbake til forsommerens romantiske drømmer om at en tid skulle komme for at mannen i huset endelig bretter opp armene på matlagingsfronten og fyrer opp grillen mens vi andre dingler med bena fra brygga i sommervarmt vann, nippende til et glass forfriskende riesling - eller hvis vi er riktig heldige – får hjelpe til med tilbehøret. Vel, den gang ei.

Når ferien endelig er ferdig, sommeren aldri kom og idyll er noe Postgirobygget synger om,er det ingenting i veien for å likevel forsøke å holde matchvekten oppe, dra frem Kitchenaiden og slå til med en vinterklassiker – Gammeldags sjokoladekake.

Jeg har en permanent bestilling på en gammeldags sjokoladekake liggende inne, og dermed en ypperlig mulighet til å perfeksjonere kunsten i forsøket. I bestillingen ligger det en spekkliste lang som et vondt år (kaken skal være av det gammeldagse slaget, det skal være appelsin i bunnen, kaffe i kremen og den bør aller helst være i seks lag, kremen skal være lys, det skal være tilstrekkelig av den, men absolutt ikke for mye). Med andre ord – det er mye å levere på.


Min største utfordring med sjokoladekake er stekingen – tror jeg. Jeg får alltid et søkk i midten på kaken. Den blir med andre ord understekt. Så kan du si at det bare er å steke den lenger, ikke åpne ovnen osv, men jeg har funnet ut at det er ørsmå marginer som skiller en noe understekt kake (spiselig i det minste) fra en katastrofe av en tørr sjokoladekake. Men hvordan finne den optimale løsningen? Som økonom er jeg fristet til å derivere og sette lik null – men hvordan gjøre det når man ikke kjenner funksjonen?

Når fem kvinnelige kollegaer bestemmer seg for å spise lunsj sammen, er det imidlertid en utmerket anledning til å finne den perfekte sjokoladekaken og få en utdypende forklaring på fremgangsmetode. Den med lengst ansiennitet trekker selvsagt det lengste strået – vi er ikke byråkrater for ingenting. Ingen av oss andre har heller fått omtalt noen av våre kaker på intranett som ”det beste med arbeidsplassen”. Og da kan jeg samtidig forsikre om at de fleste andre ting ved arbeidsplassen også er i toppklasse. Problemene begynte først å tårne seg opp da hun sendte meg oppskriften på sin personlige favoritt – en sjokoladekake med nøtter. Et sted må man likevel sette grensen. Jeg bestemte meg for å ta det første først, og fortsette med den avanserte sjokolade- og nøttekaken i neste episode.


Mettes perfekte sjokoladekake
Bunn
200 g smør eller margarin
350 g sukker
4 egg
2 ts salt
2 ts vaniljesukker (hjemmelaget så klart)
4 ts bakepulver
4 ss kakao
360 g hvetemel
1 ½ dl vann
1 ½ dl kefir
1 ts revet skall av appelsin

Rør smør og sukker hvitt og porøst. Pisk inn eggene. Bland i alt det tørre – deretter vann og kefir og visp til en jevn og luftig deig.
Helles i langpanne med bakepapir, eller i smurt springform (bør da være den store – 26 cm i diameter). Stek ved 180 grader i 30-40 min (skal være gjennomstekt, men ikke hardt stekt). Mens kaken avkjøles kan man lage sjokoladekremen.


Sjokoladekrem
2 plater lys kokesjokolade
1 plate mørk kokesjokolade
3 ts Nescafe
6 ss smør eller margarin
2 dl vann
500 g melis

Smelt sjokolade, smør, kaffepulver og vann – bland til en jevn masse. Rør inn melis til passe glasurkonsistens.



Bundet opp av en nokså omfattende spekkliste fra sjefskritikeren, ble jeg nødt til å gjøre noen marginale endringer av den originale oppskriften. Opphavsretten er likevel enda sikret (eieren av oppskriften er tross alt jurist, så her gjelder det å holde tungen rett i munnen).

Når det gjelder smaken var jeg selvsagt spent, men etter å ha observert at sjefskritikeren til tross for at kaken kun var i tre lag, forsyne seg flere ganger og avslutte med å klappe seg fornøyd på magen, var det på tide å lene seg tilbake, nyte en kopp italiensk kaffe og et ikke så helt lite stykke selv.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar