lørdag 18. april 2015

Mer olivenfocaccia - økologisk spelt



Det forrige innlegget mitt var også en focaccia. Oppskriften er nøyaktig den samme, men meltypen annerledes. Jeg liker å eksperimentere med ulike typer mel når jeg finner noe spennende. Så rart at resultatet blir så forskjellig. Teksturen, smaken. Alt forandrer seg med små grep. Jeg må innrømme det. Det er lettere å bake med industrielt mel. Jeg har ingen ide om hvorfor, og noe sier meg at jeg ikke har lyst til å vite det...



Her kan du se hvordan den samme olivenfocacciaen ble da jeg brukte et belgisk økologisk speltmel. Dessverre er jeg ikke helt sikker på hvor fint det var, men det var definitivt litt mer grovt enn det såkalte 70 % melet, der de bare beholder 70 % av kornet i malingen. Denne deigen utviklet en helt annen tekstur enn den jeg fikk da jeg brukte tipo 00. Denne deigen ble mer "klissete" og var vanskelig å forme. Luftboblene som utviklet seg var mer symmetriske. Resultatet ble mindre sjarmerende utseendemessig, men smaken - smaken var kjempegod. 

Til en liten langpanne
3 dl romtemperert vann
400 g økologisk speltmel 
5 g fersk gjær
10 g salt
et par håndfuller oliven
god olivenolje, salt, hvitløk og rosmarin

Løs opp gjæren i vannet og bland med melet. La deigen stå litt før du tilsetter saltet. Deigen skal være litt løs. Tilsett litt olivenolje langs kantene på bakebollen, og forsøk å løsne deigen litt fra bollen. La deigen stå tildekket på et lunt sted en halvtimes tid.
Strekk og brett deigen mens forsiktig ved å dra kantene inn mot midten mens du dreier bollen 90 grader fire ganger. Slik får du luft i deigen. Repetere denne øvelsen minst tre ganger med en halv time mellom hver gang. På denne måten får glutenet i deigen utvikle seg og deigen får en fin konsistens. Deretter skal deigen hvile i to timer på et lunt sted til den har blitt dobbelt så stor og du kan se større luftbobler.
Velt deigen over på en langpanne og strekk den forsiktig til en firkant på størrelse med langpannen og la den hvile i minst 30 minutter. Ha litt olivenolje på toppen, frisk rosmarin, havsalt og oliven.

Stek på 200 grader i omtrent 15 minutter til den har fått en gyllen skorpe.

Focacciaen kan serveres til hva som helst - og den er perfekt som niste. Bruk aller helst stenfrie oliven, så unngår du ubehagelige overraskelser! Jeg snakker klok av skade... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar