mandag 16. juni 2014

Paleobrød med svart gull - holdbart, enkelt og kjempegodt


Jeg har så smått begynt å blogge litt på engelsk. Så her er en snik-reprise på mitt favorittbrød for tiden. Du trenger overhodet ikke å være på paleo-dietten for å nyte dette, og det er enda enklere å lage enn knekkebrødene jeg tidligere har laget med omtrent de samme ingrediensene. 

Dette brødet har imidlertid en for meg ny ingrediens - gresskarkjerneolje. Jeg ble introdusert for oljen da jeg traff venner i Østerrike for noen uker tilbake. Fargen gjør at det blir referert til som "svart gull" - ikke rart - det ser omtrent ut som en god norsk olje av nordsjø-kvalitet, svart med grønnskjær. Oljen gir en ekstra dimensjon til brødet, men du kan selvsagt bruke en annen olje, nøytral eller en god olivenolje, om din lokale Rema ikke fører østerrisk gresskarkjerneolje. 



Brødet er både sunt og eltefritt. Noen foretrekker å knuse frøene for å få ut næringsstoffene, men når du skjærer tynne skiver av brødet vil til og med de minste frøene dele seg. Gjør som du har tid til!

Ett brød
600 g blanding av nøtter og frø. 
5 medium egg
0,5 dl gresskarkjerneolje
1-2 ts salt

For frøblandingen bruker jeg det jeg har for hånden, men som regel mandler, valnøtter, sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø og gresskarkjerner, gjerne lik andel av hver, men dette er ikke så nøye. 

Visp eggene sammen med salt og tilsett frøene. Bland godt sammen og stek det i en smurt brødform på 160 grader i en time. 

Brødet holder seg godt i 10 dager (kanskje lengre, men da burde det strengt tatt være spist opp?). Hvis du ikke har upasteurisert lagret østerrisk ost liggende, kan du faktisk også spise dette brødet med en annen type pålegg. Det smaker faktisk også utmerket helt uten noenting også og kan skjæres i tynne skiver noe som er en fordel siden det er ganske kalori-rikt. Samtidig er det i stor grad sunt fett og bonusen er en kjempeandel med proteiner og metthetsfølelse som varer helt til neste måltid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar