torsdag 26. juni 2014

Baconviklede dadler går aldri av moten!


Ventepølser er kjedelig. Ikke bare blir du altfor mett før du skal få skikkelig mat - du brenner kalorikvoten på noe helt unødvendig og mindre godt. Jeg sier selvfølgelig ikke at det ikke finnes gode pølser. Uansett. En liten snack kan ofte være det du trenger, og hvorfor ikke ta frem de baconviklede dadlene igjen. Disse lærte jeg å lage av en venninne for en god del år siden. Jeg hadde riktignok oppdaget dem i en god tapas-bok, men hadde foreløpig ikke falt helt for kombinasjonen av det søte og det salte. Skal jeg være helt ærlig var jeg vel ikke noen stor daddelfantast heller. Hva jeg hadde gått glipp av! Som den latmannskokken jeg er elsker jeg at disse tar minimalt med tid å lage. 

Baconsnacks til alle!
1/2 skive bacon til hver daddel
Dobbelt så mange 
(Du klarer matematikken!)

Forvarm ovnen til 200 grader og tvinn baconet rundt dadlene. Bruk en tannpirker om du synes det er vanskelig å få baconet til å feste. Det kan være lurt å bløtlegge tannpirkerne først (og bruk gjerne dem uten mintsmak). På denne måten blir de ikke brent. Stek dadlene til baconet er sprøtt. 

Jeg bruker en knøttliten stekepanne til en liten porsjon, da har jeg ikke behov for å vende dem underveis. Server som en apetittvekker eller del av et tapasbord. Baconviklede dadler går aldri av moten!

2 kommentarer:

  1. These look great, but I actually tried some in Stockholm, thinking that perhaps the deliciousness of bacon could outweigh my dislike of dates. It didn't. But they do look lovely!

    SvarSlett
    Svar
    1. You're so much fun, Michelle - I guess the like/dislike for dates really is an aquired taste! So just keep trying :)

      Slett