mandag 3. mars 2014

Mine beste eltefrie brød

Jeg må til slutt innrømme det. Det er ikke bare en ting jeg savner fra Norge (salt lakris) - jeg savner også helt vanlig brødmat. En skive med Synnøves gulost. Mills kaviar. Kanskje ikke akkurat Delikat italiensk salat, men sild. Jeg savner sild. Jeg som ikke en gang har spist særlig mye sild. 

Slik var det jeg kom inn i en virkelig god brødbakingsperiode. Det og Bodil Nordjordes bok "Brødboka". Den er på nynorsk og til stor inspirasjon.  Enn så lenge er jeg i eksperimenteringsfasen, men jeg tenkte likevel at jeg kunne oppsummere mine favorittbrød. Jeg liker lette og luftige brød med sprø skorpe - slik som hos de virkelig gode franske bakeriene eller Åpent bakeri hjemme. Jeg liker også frøbrød. Brød med nøtter. Fine brød. Og grove brød. 

Her er mine ikke altfor grove eltefrie favoritter

Valnøttbrød


Flerkornsbrød


Solsikkebrød


Helt enkelt eltefritt


Surdeigsbrød


Fortvil ikke - jeg er for tiden i gang med å eksperimentere med surdeig og dansk rugbrød. Om litt kan det derfor være duket for en skikkelig grov variant...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar