mandag 7. oktober 2013

Høstsmørbrød med porsjert egg og rødbeter

 Jeg elsker smørbrød. Jeg vet ikke om det er fordi det er perfekt singelmat eller fordi jeg vokste opp med mormors jenteselskaper. På bursdagen hennes var det to ting som gjaldt. Smørbrød og bingo. Nå leser jeg at bingo er in igjen, blant annet arrangeres det på søndager på edgy hoteller som Standard i Meatpacking. Jeg lurer på om de har mokkabønner der også. Men nok om bingo, og tilbake til smørbrødene. 

Rødbetene er så skikkelig gode nå. Og jeg synes de smaker godt sammen med porsjerte egg på smørbrød. Ikke uten litt sennep så klart - og en god skinkeskive. Da snakker jeg ikke sånn skinke som er presset sammen med saltvann, men en god kokt skinke, passe salt - i store skiver. Ruccola pynter opp smørbrødet litt

Du kan selvfølgelig smelle det hele sammen på en vanlig brødskive. Eller du kan velge den litt mer elegante, men selvfølgelig upraktiske måten som fører litt mer svinn med seg. Nåja. Svinnet kan man selvsagt også spise. Du legger bare ikke bilder av det på bloggen. 

Uansett - slik gjør jeg det. 

Smørbrød til en
1 brødskive (eller politisk ukorrekt loff som jeg bruker)
1 rødbet
1 egg
1 stor skinkeskive
litt ruccola

Sennepsvinaigrette 
6 ss olivenolje av en litt mild type
2 ss hvitvinseddik (ev balsamico eller sherryeddik)
1 ts dijonsennep
1 ts akasiehonning
1 fedd knust hvitløk
litt finhakket bladpersille
litt frisk timian
salt og pepper

Skrell rødbetene, del dem i terninger og kok dem møre. Dette trenger ikke å ta mer enn ti minutter når man deler dem opp på forhånd. Og ferske rødbeter må det nesten være på denne årstiden. Gjerne økologiske. Slå av vannet og ha rødbetene til side. Jeg elsker rødbeter, men et forkle kan absolutt anbefales.

Mens rødbetene koker kan du lage vinaigretten. Det er jo ikke så mye mer hokus pokus enn å blande det hele sammen. Hell en passe mengde over ruccolaen og bland lett.

Porsjer egget (stek det som speilegg om du foretrekker). Kok opp en god kjele med vann - eller la det nå kokepunktet, skru ned temperaturen og la vannet aldri bli varmere enn at det syder. Her er det bedre med litt for kaldt enn litt for varmt. Ha i 1 ss hvitvinseddik per halv liter vann sånn omtrent. Knus egget og ha det i en liten kopp. Ha det deretter i det sydende vannet og bruk en slikkepott til å samle eventuelle eggehvitetråder rundt egget. Noen visper kraftig i vannet. Jeg synes ikke det gjør egget mer vellykket. I alle tilfeller synes jeg et porsjert egg med en myk plomme i alle tilfeller er like godt som et pent porsjert egg. Altså. Quality before beauty. Myk plomme skulle tilsi rundt 3 minutter i det sydende vannet. Fisk opp egget og legg det på is eller i iskaldt vann til det skal brukes.

Om du liker det kan du riste loffen. 

Jeg bruker deretter en utstikkerform (bitteliten kakering) med høye kanter til å stikke ut loffen til en liten runding. Behold imidlertid kakeringen på og fyll på med ruccola, rødbeter, skinke  og kron verket med det porsjerte egget. Ta av kakeringen  og nyt den pene kveldsmaten din.

Høye smørbrød er selvsagt ikke bare for single, og med dette bør du kunne imponere en hver gjest som kommer over for kveldsmat. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar