mandag 14. oktober 2013

Gulrotkake - kraftig & saftig


Det er godt mulig gulrotkake er ut nå. Jeg bøyer ikke av av den grunn, og synes det er en kake som passer utmerket når høstmørket kommer snikende på, og gulrøttene i butikken fremdeles er gode. En av de oppskriftene jeg oftest får spørsmål om er nettopp gulrotkake. Jeg varierer den litt ettersom hva jeg har i skapet. Typer sukker, mengde krem  og type krydder jeg har i. Noen ganger har jeg i rosiner, men alltid- alltid valnøtter. Med mindre jeg har nøtteallergikere på besøk da. Som singel er det imidlertid ikke så ofte anledningen byr seg til å lage en hel kake, men å ta med en på jobb slår jo alltid an. På den fronten ser det ikke ut til å være kulturforskjeller mellom Nord-Europa og Mellom-Europa (for det heter det, ikke sant?? Brussel altså).

Uansett til oppgaven

Bunnen
3-4 egg
1 dl mørk sirup

1 dl moskovadosukker
1 dl hvitt sukker 
3 dl mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeekstrakt (det er bedre enn vaniljesukker
Litt raspet appelsinskall (kun det oransje)
2 store gulrøtter 
1/2 dl nøytral olje
1 ss kanel (ingefær og kardemomme i tillegg om du vil)
4 ss hakkede valnøtter


Jeg bruker vanligvis økologiske produkter når jeg får tak i det. 
Visp egget og sukkeret til eggedosis eller i alle fall så godt du kan om du bruker mørkt sukker osv. Jeg synes mørkt sukker og sirup gir en ekstra god konsistens på kaken, men bruk gjerne utelukkende hvitt sukker om du foretrekker det. Tilsett de øvrige ingrediensene, rør sammen og ha i en middels stor rund form (de er vel 24 cm ? Har personlig aldri målt), og stek på 175 grader i ca 40 minutter. Test med en trepinne som du stikker igjennom. Det bør ikke sitte deig igjen på, da kommer du til å ende med et søkk i midten på kaken. Been there - done that. Alternativet er sannsynligvis ikke en premie i en skjønnhetskonkurranse, så ta det uansett ikke så alvorlig. Kaken blir stort sett saftig om du ikke venter alt for lenge. Fuktigheten fra gulrøttene sørger for dette. Holdbar er kaken også, og du kan gjerne fryse den selv om det tar evigheter å tine den om du tar kremen på før frysing. Har man lyst på søtt så er det gjerne et umiddelbart behov. 

Mens kaken steker kan du ta en hvil eller lage kremen. Dersom du lager kremen mens kaken steker, kan du hvile mens kaken venter på å bli kald. Du skal i alle fall ikke ta kremen over kaken før kaken er romtemperert. 

The icing on the cake
200 g Philadelphia
200 g melis
4 ss smeltet smør
1 ts vaniljeekstrakt
1 ts finhakket sitronskall (bare det gule)

Det beste med hele kaken. Toppingen. Fyllet. Glasuren. Kjært barn har mange navn. Ingen gulrotkake uten glasur. Rør det hele sammen og ha det over kaken. Du kan selvsagt dele kaken i to og ha et lag i midten også. Jeg synes stort sett ikke det er nødvendig. 

Som garnityr kan du bruke rå gulrot om du er litt sprek, sjokolade (om du egentlig hadde lyst på sjokoladekake) eller litt valnøtter. 

Kaken kan også lages som cup cakes, men jeg har funnet ut at jeg da foretrekker å bruke smør fremfor olje, og gjøre som med andre cupcakes, røre smør og sukker hvitt først og deretter tilsette egg. Unngå eggedosismetoden altså. Det er litt enklere å håndtere en litt fastere deig med cup cakes etter min mening.

Kall meg gjerne 80-talls...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar