onsdag 3. august 2011

Linns granola - frokostblanding for late feriedager










Etter å ha laget Nigellas fantastiske granola noen ganger har jeg funnet ut at denne er omtrent min egen. Jeg tar havregryn og det jeg ellers måtte ha tilgjengelig i kjøkkenskapet. Det blir nydelig det også. Granola er så godt at man kan godt spise det som dessert. Og selv om det ikke er aldeles sunnhetsprofeti eller lavkarbo, synes jeg man godt kan unne seg det i ferien i alle fall. Eller resten av året i moderate mengder. Med yoghurt!


350 g havregryn
50 g linfrø
50 g solsikkekjerner
50 g sesamfrø
100 g valnøttkjerner
150 g eple- og pæresyltetøy uten sukker
50 g mørk sirup
30 g eplsirup (eller lys sirup)
30 g sukker
4 ss nøytral olje
1 ts kanel
1 ts ingefærpulver
1/2 ts salt


150 g rosiner





Bland det hele (unntatt rosinene) godt sammen og legg det på et bakepapir i en stekepanne. Stek på 200 grader i 30 minutter. Du kan røre forsiktig i blandingen i blant. Ta granolaen ut av stekeovnen og bland i rosinene. La det bli helt kaldt før du har granolaen på tøffe glass, og nyt til frokost eller kvelds.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar