lørdag 13. august 2011

Livet blir bedre med majones!



... Tror jeg i alle fall. Helt bastant skal jeg likevel ikke være - jeg har aldri forsøkt et liv uten. For mange er veien til en perfekt majones kronglete og lang. Jeg har aldri kommet helt dit at jeg har fundert så mye på mysteriet. Inntil jeg leste biografien om Julia Child. Jo mer man leser om majones, jo mer komplisert virker det jo (til tross for at man gjentatte ganger klarer dette helt fint). Det finnes noen grunnleggende regler for å unngå de få gangene majonesen likevel ikke blir som den skal. Dette gjelder for så vidt også for aïoli og andre majonesvarianter, selv om jeg vil vispe cesærdressingen for eksempel litt mindre enn en ordinær majones. 


Regel 1 - Romtempererte ingredienser


Regel 2 - Visp eggene godt opp før du tilsetter olje
Regel 3 - Tilsett først bare noen ørsmå og få dråper olje


Noen bruker bare plommer i majones, noen bruker bare hvitter. For å gjøre det komplett bruker jeg hele egget fordi det fungerer utmerket når man bruker stavmikser.


Regel 4 - Bruk stavmikser
Regel 5 - Bruk en nøytral olje i blandet noen spiseskjeer av en meget god olivenolje


Det tror jeg skulle dekke det meste. For majones er ikke mengdene veldig viktig. Så lenge man følger fremgangsmåten kan man nærmest vispe opp en uendelig mengde majones på ett egg. 


Linns majones
1 helt egg
2 ss lyxig olivenolje
1,5 dl solsikkeolje
1 ts Bergbys sennep
2 ss sitronsaft (eller hvitvinseddik)
1 dryss paprikapulver
1/4 ts salt

For å gi det inn med t-skje.  Er du sikker på at egget er romtempert? Knekk det i så fall i en høy smal bolle som det passer å bruke stavmikser i. Visp egget godt med stavmikseren. Tilsett noen få dråper av den lyxige  olivenoljen, og visp med stavmikseren til du er sikker på at det tykner. Deretter visper du inn de øvrige ingrediensene unntatt resten av oljen. Til slutt has resten av oljen i litt og litt i en tynn stråle. Du er ferdig når du synes majonesen har fått en passe konsistens. Min opplevelse er kanskje at majonesen blir litt stivere når den får noen timer i kjøleskap.


Klar for smørbrød!


2 kommentarer:

  1. Veldig gode regler du har lagt ut her. Majones har alltid vært litt trøblete synes jeg, men jeg skal forsøke med dine prinsipper, så blir det nok så bra, atte.

    SvarSlett
  2. Jeg synes i alle fall disse reglene funker. Men jeg lager nok mer aioli enn majones egentlig! Alt blir bedre med hvitløk er et motto:)

    SvarSlett