torsdag 3. mars 2011

Favorittfrokost!

Loffen fra åpent bakeri må være verdens beste. Selv om jeg har åpent bakeris bok Brød, var jeg imidlertid ikke overbevist om at min versjon ville tyte over kanten på brødformen, få en lekker gyllen skorpe, knasende sprø og at loffen var akkurat så myk og saftig som en loff skal være inni. Estetikk er nå en ting, men smaken, konsistensen og følelsen er noe annet. Hvor mye feil kan man gjøre med de fire ingrediensene hvetemel, salt, vann og gjær? På den annen side - hvor mange loff finnes egentlig og hvor stor andel av dem er virkelig gode?

Jeg har nesten hatt et litt anstrengt forhold til denne oppskriften fordi den originale Loffen, loffen med stor L, er sjefskritikerens favoritt. Det var derfor naturlig å starte pilotprosjektet mens han fremdeles befinner seg et godt stykke unna, fokuserte på livsviktige ting som lanseringer av tablets som fører til at streker og tall beveger seg opp og ned uten at jeg akkurat skjønner så mye av det. Loff er imidlertid noe jeg forstår meg på, altså konseptet eller teorien i det minste. Begynn med å ha omtrent fem timer til rådighet.

2 brød
1 kg hvetemel
20 g maldonsalt
7 dl lunkent vann
15 g gjær

Hvis du ikke har boken Brød, foreslår jeg at du gjør det slik, etter en litt forenklet metode:
Ha melet i en kjøkkenmaskin, tilsett gjær, salt og 6 dl av vannet. Elt på lav hastighet i tre minutter. Elt deretter på høyere hastighet i 6 minutter, og tilsett vannet litt og litt mot slutten av eltetiden. Hev deigen i 1 times tid og ha den over i to smurte brødformer. Hev disse videre til dobbelt størrelse, eller til loffene er litt sjelvne når du rister lett på formen.
Lag to snitt på langs av hver loff, og stek på 220 grader i ca. 40 minutter. Selv om det er vanskelig å vente når du kjenner den fantastiske duften fra loffen, bør den hvile et par minutter og deretter legges rist for avkjøling, i det minste en liten stund før du kan ta for deg av denne godsaken.  Om du vil beholde denne fantastiske skorpen, lønner det seg å 1) spise opp loffen veldig raskt eller 2) pakke loffen inn i et kjøkkenhåndkle eller en papirpose når den har blitt kald.

Jeg tror ganske enkelt det er umulig å mislykkes med denne oppskriften, men helt som Åpent bakeri blir det nok ikke - det er vel en grunn til at de tør å selge boken med hemmelighetene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar