torsdag 6. januar 2011

Første date - løksuppe...

Eller andre for å være helt nøyaktig. Jeg hadde møtt sjefskritikeren dagen før, og var ikke mer beskjeden enn at jeg bad han hjem på søndagsmiddag. Han skulle altså krysse elven for å møte meg. Lite visste jeg om hva han likte. Min eneste observasjon hadde så langt vært en halvspist muffins (blåbær?) og en halvdrukket cappuccino (var han kresen?). Strengt tatt hadde jeg vel ikke akkurat sett for meg at han skulle takke ja til invitasjonen som jeg sendte på vei ut døren for å trene i visshet om at han hadde fortalt meg at han skulle spise middag med noen venner samme dag. Den gang ei. Opphold på treningstudio ble plutselig av marginal varighet.



Jeg hadde heldigvis allerede laget løksuppen, og alt som trengtes var å gratinere den. Sjokoladefondant er verdens raskeste og enkleste dessert, og det er vel nærmest umulig å ikke like den. Etter en ultrarask oppshining hjemme og de siste forberedelser ringte det på døren. Om jeg ikke hadde vært nervøs tidligere, ble jeg det i alle fall nå.
Først i etterkant har jeg forstått et par ting

1. Sjefskritikeren har absolutt ikke spesielt sans for løk (mystisk nok spiser han likevel alltid de versjonene jeg lager). Første rett var altså bom.
2. Sjefskritikeren er om mulig enda større fan av sjokolade enn meg. Andre rett var altså treff.
3. Han må ha blitt mer vettskremt av mitt antrekk (Swix-bukser og fleecegenser) enn jeg ble av hans svært så fargerike sokker.

Etter andre date som begynner å nærme seg et år siden har det altså blitt dårlig med løksuppe på meg. Venninnekveld var derfor en passende anledning til å forsøke en av mine favorittretter igjen.


Fransk løksuppe

1 ss olivenolje
2 ss smør
4-500 g diverse løk (rødløk, kepaløk og sjalottløk denne gang)
2 ss hvitvinseddik
1 ss soyasaus dl hvitvin
1 liter kalvekraft (ev. kylling- eller grønnsakskraft)
Timian
Salt
Pepper
Litt hvitløk

Ev.
Surdeigsbrød i tynne skiver
Vellagret ost for gratinering
Ev. en timianskvist som garnityr

Lag halvmåner eller ringer av løken og fres den sammen med hvitløken og litt sukker til den blir gjennomsiktig og mør (ikke stekt). Tilsett resten av ingrediensene og kok i et kvarter. Smak til slutt til med salt og pepper. Suppen kan gratineres med brød og ost i noen minutter på 250 grader i ildfaste former til osten får en gyllen skorpe.

Ja, jeg ønsker meg Le Creusets søte, hvite minikjeler med lokk til å lage gratinert løksuppe i! Enn så lenge blir den ugratinert for min del.

1 kommentar: