torsdag 11. november 2010

Sarah Bernhard

Yippi - det er snart jul og jeg har lov til å begynne litt ekstra tidlig i fjor siden jeg i fjor mistet hele juleforbedelsestiden og julen til Afrika. Eller jeg får vel si det var andre typer juleforberedelser. Sarah Bernhard kan du vel i grunn spise hele året, men av en eller annen grunn forbinder jeg dem med jul.

Et lite obs før vi begynner! Det er meningen å bake disse lekkerbisknene over to dager. Sarah Bernhard var en fransk skuespillerinne som visstnok levde et utsvevende liv. Så ser man altså hva som er takken for slikt!



Til bunnene kan du om du er flink lage egen kransekakemasse. Jeg har aldri fått til dette så her må jeg medgi at jeg bruker ferdig kransekakemasse. Jeg satset på litt kunstnerisk frihiet fremfor den tradisjonelle Sarah Bernhard jeg har sett på mange bilder...
Bunn
500 g kransekakemasse

Sjokoladekrem
1 putt fløte
150 g kokesjokolade

Topping
100 g kokesjokolade
1 ss smør

Ev. sølvkuler til pynt



Sjokoladekremen er første skritt. Kok opp fløte, ta kjelen av platen og tilsett kokesjokoladen. Rør sjokoladen inn når den er smeltet og avkjøl blandingen til neste dag.

Kjevle ut kransekakedeigen og stikk ut om lag 1 cm tykke rundinger - om lag 20 stykker. Stek på 200 grader til de er så vidt stekt - 7 minutter og avkjøl.

Smelt sjokolade og smør i vannbad.

Visp opp sjokoladekremen (gjerne kort med miksmaster), og fordel den i pene topper på bunnene, og legg et lag med smeltet sjokolade over hver topp. Til pynt kan man bruke kandiserte fioler eller en sølvkule (av sukker - fra Freia for eksempel).



Disse kan du oppbevare i fryseren helt til jul. Men da er det mulig du ikke har laget mange nok...


Tips: Mamma pleier å lage disse enda mindre og med marsipan i bunn i stedet for kransekake. Kjempegodt! Begge slag egner seg også ypperlig til å fryse ned - så trenger du ikke spise alle på en gang!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar