tirsdag 14. september 2010

Fyllte og gratinerte tomater

Jeg har egentlig ikke vært klar over at jeg har en spesiell forkjærlighet for et par ting før jeg ble gjort oppmerksom på det på jentetur tl Cadiz i fjor sommer. Jeg elsker løk og tomater!! Og det er flaks, for det er noen av den sunneste maten vi kan spise. Nå kan det vel henne at dersom en ernæringsfysiolog skulle snuble over denne siden ville hun eller han ikke vært helt enige i at akkurat denne retten er så fryktelig sunn, men ganske næringsrik og god er den i alle fall. Og den kan legges til i kategorien for småretter eller tilbehør som i grunn kan passe til det meste. På mitt tapasbord er den imidlertid u

6 tomater
1 sjalottløk
1 hvitløksfedd
2 ss fersk persille (eller noe mindre tørket)
30-50 g parmesanost
8 halve valnøtter
2 ss griljermel eller brødrasp
2 ss olivenolje (eller nok til at blandingen fester seg litt)
Salt
Pepper

Del tomatene i to. De øvrige ingrediensene hakkes, skjæres osv og blandes. Strø litt på hver halve tomat, og stek på 180 grader i ca 20 minutter eller til tomatene er møre. Det kan hende det er litt mye fyll - det kan oppbevares noen dager i kjøleskap eller du kan rett og slett dele opp noen flere tomater da disse uansett vil få ben å gå på!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar