lørdag 4. september 2010

Bacalhau

Det er mulig inspirasjonen til å lage Bacalao kommer fra en nært forestående tur til Brasil. Uansett – bachalau (som betyr torsk på portugisisk) er i alle fall både utrolig godt og veldig enkelt – og til og med ganske sunt. Et lite kinderegg med andre ord. Det viktigste før man setter i gang med å lage bacalhau er muligens å merke seg at klippfisken skal vannes ut i et par dager før man begynner. Ellers blir det rimelig salt.

Jeg tror det er sånn at i Brasil (eller kanskje er det Portugal?) skal man kunne lage 365 ulike typer bacalhau før man gifter seg. Så viktig er det muligens ikke å få en husmorkarriere.

Jeg velger minumumsløsningen og lager bacalhau på denne måten…

Bacalhau
1 pakke Fiskemannens benfrie klippfisk
500 g kokefast potet (her kan man være litt fleksibel)
1 gul paprika
1 rød paprika
3 fedd hvitløk
1 laubærblad
1 boks hakkede tomater
1 løk
Ev. litt rotgrønnsaker om man ønsker eller har noe på lager
1 ts (eller i alle fall bortimot) kajennepepper
Salt
Pepper
Et halvt lite glass sorte oliven
Nok god olivenolje

Klippfisken sombløtlegges i to døgn. Bytt vann fire ganger og skjær så klippfisken opp etter ønske. Potetene skrelles og skjæres i tynne skiver, stekes lett i olivenolje sammen med løk, hvitløk og paprika. Deretter tilsettes laubærblad og resten av ingrediensene med unntak av salt ,pepper og oliven. Kok det hele i 45-60 minutter uten å røre for mye, tilsett olivenene og la dem bli varme. Smak til slutt til med salt og pepper.

Jeg gleder meg ikke noe mindre til å reise til Cidade Maravilhosa nå selv om jeg nok må innrømme at jeg vel aldri har fått bacalhau på denne måten i Brasil…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar