onsdag 21. juli 2010

Havrecookies og granola



Jeg er værsyk. Og litt ensom i hovedstaden. Og bare bittelitt feriesyk. Noe sier meg at jeg ikke bør svi av all ferien min i januar neste år. Det er definitivt tid for comfort food. Det vil vel si engelske og amerikanske oppskrifter. Det er en ting jeg aldri blir helt fortrolig med, og det er de anglosaksiskes enorme behov for egne mål. Som å måle ting i kopper. Jeg tror jeg har kommet frem til at en kopp er omtrent 2,5 dl.

Havre- og rosincookies a la Smitten Kitchen
Det er jo ikke akkurat noe hokus pokus å lage cookies. Å få dem til å ha den perfekte konsistensen er noe jeg likevel er like spent på om jeg har fått til hver gang. Havrecookies skal være krispy på utsiden og seige inni. Og kakene må smake like godt som deigen. Jeg innrømmer det først som sist - jeg er ikke helt voksen enda. Jeg tror man blir voksen den dagen man slutter å spise kakedeig. Det kan derfor være en ganske god ide å doble porsjonen. Porsjonen skal nok i utgangspunktet være nok til 20 cookies, men det avhenger av hvor store man lager dem og hvor mye man spiser av deigen...



125 g smør
200 g brunt sukker
2 egg
2 dl hvetemel
2,5 dl havregryn (eller 2 dl havremel)
1 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kanel
2 dl rosiner
1 dl hakkede valnøtter
Litt salt


Jeg tror ideen er at man skal rør smør og sukker godt hvitt, rør inn egget og tilsett de øvrige ingrediensene. Jeg kjempet intenst mot lysten til å tilsette enda et egg, og fikk virkelig følelsen av at i dag er dagen hvor ingenting kan gå galt. Deretter gjorde jeg nøyaktig som jeg har blitt anbefalt, og avkjølte deigen. For den utålmodige kan du for eksempel lage litt granola (som under) mens du venter. Når deigen er kald setter du ovnen på, deler deigen og former den i emner omtrent på størrelse med iskuler. Siden de flyter litt utover er det greit å ha litt avstand på bakebrettet. Stekes på 175 grader i 10-12 minutter og så får cookiesene hvile fem minutter før de legges på rist og deretter oppbevares i en kakeboks (innbiller jeg meg er best).

Jeg har forsøkt oppskriften en gang til og redigert den noe - blant annet synes jeg de ble bedre med to egg i stedet for ett og litt mer smør.








Nigellas granola
Jeg vet egentlig ikke helt hva det betyr, og det minner egentlig ganske mye om Crüslie, men hjemmelaget granola er i alle fall nærmest toppen av lykke. Jeg bruker Nigella Lawsons oppskrift. Som egentlig viser seg å være Andys. Og jeg følger den til punkt og prikke. Sånn roughly da. Granolaen er fantastisk med yoghurt eller melk. Det er imidlertid kanskje ikke så sunt som det ser ut...

Hvis du synes denne ser litt brent ut, så synes jeg du er litt kritisk...;)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar