fredag 20. februar 2015

Pizza bianca med aubergine og nøttepesto




Det er litt forskjell på om folk liker rød (rosso) eller hvit (bianca) pizza. Jeg holder en knapp på variert kosthold. I min lille føljetong om pizzaer tenkte jeg å dele en av mine nye favoritter. Inspirert av pizzabakeren bak Pizzarium i Roma, Gabriele Bonci  og min italienske bakelærer (intet mindre) Arianna fra Un altro colore, har jeg i det siste vært ganske hektet på en hvit aubergine-pizza med en nøttepesto.

Når det gjelder bunnen holder jeg meg til denne (for tiden), men du kan i grunn bruke den deigen du synes du lykkes best med.  Om jeg tar meg litt ekstra tid, har jeg en mer avansert beskrivelse som du kan finne her.


1 stor pizzabunn (enkel variant)
500 g hvetemel (forsøk en steinmalt type)
3,5 dl romtemperert vann
2-5 g fersk gjær
5 g salt
0,5 dl god olivenolje
litt semola til utbaking (litt grovere malt hvetemel som passer fint til å bake ut deigen med, litt usikker på om det er det samme som semule)

Bland fersk gjær og kaldt/romtemperert vann. Ha deretter det meste av hvetemelet i vannet og rør godt. Tilsett saltet etterhvert og olivenoljen. Rør til du får en fin konsistens, deigen er litt klissete, men skal løsne fra kanten etterhvert. Sett deigen til heving 48 timer i kjøleskapet, ta den ut, del den i to og la den stå under plast til den får romtemperatur. Ikke kna deigen, men form den ved å brette den sammen og deretter strekke den ut. Bruk semola-mel til å trykke ut pizzaen til den formen du ønsker. La pizza-bunnen hvile 20 minutter på et lunt sted før du har over fyllet.

Fyll
1/2 dl creme fraiche
litt hakket persille
1 aubergine i skiver (3-4 mm)
god olivenolje

Nøttepesto
Kjør 100 g skoldede (eller uskoldede) mandler med 1 fedd hvitløk, 2 ss parmesan og litt pepper i stavmikser/food processor/blender og tilsett en blanding av nøytral olje og olivenolje litt etter litt til du har en fin konsistens på pestoen.

Du kan bytte ut mandlene med en blanding av nøtter, solsikkekjerner og pinjekjerner om du liker det bedre.

Denne pizzaen kan lages melkefri om du dropper creme fraiche og ikke bruker parmesan  i pestoen. Slik har jeg fått den servert og det smakte også veldig godt!

For mange er det litt uvant å ha så lite ost på pizzaen, men jeg synes det funker veldig bra. Det blir bare en litt annen pizzatype! 

Når bunnen er klar smører du et tynt lag creme fraiche på bunnen, har over et lag med aubergine i skiver som dekker hele pizzaen. Pensle med litt olivenolje og ha persille over. Ha deretter litt nøttepesto over og stek pizzaen på nederste rille på 250 grader på en ferdig oppvarmet stekeplate i 10-12 minutter til auberginene er møre og pestoen har fått gyllen farge.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar