mandag 16. september 2013

Kantarellrisotto - endelig høst...


Det har vel strengt tatt vært mulig å få tak i kantareller en stund nå, og ærlig talt aner jeg ikke hvor lenge sesongen varer i Belgia hvor jeg befinner meg for tiden. Jeg er både for pysete og for lat til å plukke soppen selv, uten at jeg føler meg som noe mindre norsk av den grunn. 

Kremede kantareller passer også utmerket til lam, vilt eller annet kjøtt, men nesten bedre synes jeg det er når de får spille hovedrollen. Om det er noe som kan heve smaken enda litt, synes jeg det er litt sjalottløk, persille og hvitløk. Er du fullstendig avhengig av kjøtt i maten, kan selvsagt litt bacon være smaksforsterkende. 

Kantarellrisotto er en av mine favorittmåter å tilberede skogens gull på.

Dinner for one
Risottoris (carnaroli for eksempel, det bruker Heston Blumenthal, så hvorfor skal jeg være noe dårligere)
100 g kantareller
1/4 rødløk
1 hvitløksfedd
1/2 dl hvitvin
3 dl god grønnsakskraft
litt bladpersille
2 hvitløksfedd
1 dl hvitvin
1 skvett fløte
2 ss raspet parmesan
2 ts smør

Mangler du noen av ingrediensene, blir risottoen ofte god likevel. En kantarellrisotto bør imidlertid inneholde kantareller, synes jeg kanskje...

Stek kantarellene først i en panne med litt nøytral olje og høy varme. Ikke rør i kantarellene mens de steker før mot slutten - på denne måten unngår du at de blir kokt i stedet for stek. Ha kantarellene til side og bruk stekepannen til å lage selve risottoen i. 

Blank løk og hvitløk i litt olje og tilsett risottorisen. Ha over vinen og la koke inn. Tilsett deretter kraften litt for litt til risen ikke vil trekke til seg mer. Dette skal i følge min italienske kokebok ta omtrent 18-20 minutter. Du trenger ikke bruke stoppeklokke av den grunn. Ha i litt fløte og smør sammen med persille til slutt og rør inn parmesanen. La hvile i to minutter og server en av høstens høydepunkter.

En av mine andre favoritter med skogens gull er kantareller på crispy toast som jeg har skrevet om tidligere her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar