torsdag 7. april 2011

Påskerisotto med sitron, laks og tapenade

Risotto er blant favorittene. Jeg varierer ofte selve risottoen, men veldig ofte ender jeg opp med laks ved siden av. Jeg fikk en ide om at det kraftige med selve risottoen og laksen måtte kunne kompenseres for gjennom en tilstrekkelig mengde sitron. Det fikk jeg rett i. Denne friske risottoen egner seg utmerket som påskemat!

På forhånd har jeg vært så heldig å få tak i en risottotype (gli Aironi) som går for å være en av de aller beste på markedet i følge det britiske programmet "In search of excellence". Det heter seg jo at det er gjestene som får vente på risottoen og ikke motsatt, men denne risottoen skal det godt gjøre å overkoke. Altså perfekt som gjestemat!
Til to personer
1 ss smør
1/2 liten løk (eller to sjalottløk)
2 dl risottoris
2,5 dl grønnsaksvbuljong
1/2 sitron (saften - skallet skal du bruke senere)
1 ss Oliviers & Cos sitron- og ingefæreddik (kan droppes)
en kvast fersk timian



1 eggeplomme
4 ss revet parmesan
1/2 sitron (det gule skallet)
3 ss fløte
salt og pepper
Krydderblanding for fisk (Oliviers & Co)



2 laksefileter




Forvarm stekeovnen til 175 grader (hvis du velger å steke laksen).

Finhakk sjalottløken og blank den noen minutter i smør. Hell over risottorisen og tilsett grønnsaksbuljong, sitronsaft og eddik litt etter litt som når du gjør en vanlig risotto. Når du antar at det er omtrent et kvarter igjen til risottoen er klar setter du inn laksen med litt krydder på for å steke i ca 10-15 minutter. Pisk sammen eggeplomme, parmesan, fløte og krydder og tilsett når risottoen går mot al dente.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar