tirsdag 15. mars 2011

Sjokoladenøttekake (the best!!)


Jeg presenterer denne deilige nøttekaken akkurat slik som jeg har fått oppskriften av kakementoren på jobben. Kakeoppskrift og kakementor med utropstegn!! For vi har faktisk det, en stilig voksen dame med Louboutinsko. Og det er her jeg begynner å bli redd. Utseendemessig ligner ikke denne kaken mye på hva Mette har presentert, men selv om min krem ikke ble like luftig og fluffy som hennes velger jeg å ta med oppskriften siden den likevel ble kjempegod!

Deig:
5 eggehviter
2 dl sukker 
200 g mandler
1 ss Nesquick

Mal mandlene i food processor. Stivpisk eggehvitene – ha i sukkeret i to omganger og pisk til stiv marengs mellom hver runde. Bland inn mandlene og Nesquick.

Bre deigen ut på stekeplate med bakepapir. Stek ved 175oC i ca. 20 min (til du ser at deigen er lyst stekt, men stivnet). Med en gang du tar kaken ut av ovnen: Skjær en stripe tvers over på midten, slik at du enkelt kan dele den i to like store bunner når den er kald. Avkjøl.

Min kommentar: Jeg delte kaken i fire for å få flere lag. Anser dette som et valgfritt punkt i prosessen.

Krem:
5 eggeplommer
1 ½ dl melk
1 dl sukker
1 plate kokesjokolade, helst Freia – Eldorado kan klumpe seg
150 g smør (jeg bruker plantemargarin)

Eggeplommer, melk og sukker varmes forsiktig til det tykner (kokepunktet). Avkjøl i 5 min – ha i kokesjokoladen i biter og rør slik at sjokoladen smelter inn i eggemassen. Avkjøl. (Jeg pleier å gjøre denne øvelsen når jeg setter bunnen i ovnen – da er krem og kake avkjølt omtrent samtidig).

Min kommentar: Når det står avkjøl, tror jeg det virkelig betyr avkjøl. Jeg gjorde nok den lille feilen å bare romtemperere, men tror kremen blir luftigere om den er enda kaldere - kanskje kjøleskapskald når den skal vispes med smør. 

Legg sammen kaken:

Hell avkjølt sjokoladekrem i food processor (hvis du ikke har det, går det ikke an å lage kremen). Tilsett smøret i biter og kjør i 1 minutt til kremen er lys og luftig – den blir riktig lekker!.

Snu kakebunnen – trekk bakepapiret forsiktig av (hvis kaken er seig slik at det er vanskelig å trekke av papiret – fukt det litt på baksiden – da går det supergreit). Legg en bunn på et avlangt fat. Bre tt mindre enn halvparten av kremen ut på bunnen. Legg den andre bunnen oppå. Bre resten av kremen på toppen. Pynt med flakede mandler. Sett kaldt i et par timer slik at kremen stivner – kaken er ulike mye bedre når den serveres helt avkjølt enn hvis den ikke er det.

 Resultat: Kaken ble kjempegod, men kremen min ble som sagt ikke så luftig som originalvarianten. 

Tilbake til mentoren for å få flere tips altså...




2 kommentarer:

  1. Det kan da ikke gå feil med en kombi av nøtter og sjokolade!! Dette så helt fantastisk godt ut!!

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  2. Hehe - du har for så vidt rett! Kaken smakte kjempegodt, det var bare kremen som ikke ble helt som forventet. Hun jeg har fått oppskriften av skal imidlertid ta med seg et eksemplar av arten på jobb på torsdag så jeg kan studere prakteksemplaret :)

    SvarSlett