tirsdag 8. februar 2011

I know how to cook Madeleines



Jeg vet nesten hvordan man lager Madeleinekaker i alle fall...Deilige små, luftige kaker med nesten ingen ingredienser og likevel så mye smak. Disse små søte kakene som er overalt i Frankrike. Comfortfood for gressenker... Så ble kanskje resultatet av mitt første forsøk ikke akkurat noe kvalifisering for Norgesmesterskapet i estetikk, men smaken og konsistensen - helt perfekt for å være beskjeden.



Første gang man lager Madeleinekaker er det jo greit å ta utgangspunktet i en klassisk oppskrift, så frem med min rosa franske ”I know how to cook” – riktignok engelsk versjon som letter språkutfordringen noe da mine franskkunnskaper er svakere enn begrenset.
 
En kortere oppskrift finnes knapt, så det største hinderet er muligens Madeleineformene. Min ble innkjøpt på Dean and Deluca i New York, men jeg er relativt sikker på at en god kjøkkenforretning har slike former også her.

12-16 Madeleinekaker
125 g (veldig)mykt smør
2 store egg
150 g sukker
150 g siktet mel
1 ts vaniljeekstrakt eller 2 ts godt vaniljesukker eller finkuttet skall av en sitron (kun det gule)
 



Forvarm ovnen til 200 grader og smør formene også dersom du har former med easy slip belegg. Det var her jeg bommet. Lag eggedosis av egg og sukker, til volumet er tredoblet. Vend inn mel og smør og tilsett vanilje eller sitron. Jeg er nesten sikker på at det også blir godt med begge deler. Stek i 8-10 minutter. Det er relativt lav sannsynlighet for at du trenger å fryse disse. Mine ble litt oversized siden jeg bare hadde former til 12. Se det litt an og stek ev resten i muffinsformer dersom du ikke har plass til flere enn 12. 


 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar