onsdag 23. februar 2011

Blodig alvor - viltkokkekurs på Kulinarisk Akademi

Et lite lass med mat...

Selv om jeg stort sett alltid skriver oppskrifter på bloggen min, tror jeg ikke jeg kan la være å komme med noen betraktninger fra forrige ukes viltkokkekurs på Kulinarisk akademi. Jeg fikk verdens beste julegave i fjor, og endelig var det tid for å pakke den opp. 


Viltkokkekurs på Kulinarisk Akademi sto på alle måter til forventningen. Jeg presenterer derfor noen av rettene fra det flotte kurset. Det var nesten utrolig at vi hadde laget det selv da det endelig lå på tallerkenen. 

Surret reinsdyrsfilet


Fra stekte kveder, til hjemmelagde viltpølser, terriner, stekt fois gras, and, orrhøne og reinsdyrsfilet. Kurset ble holdt av Øyvind Hjelle som blant annet har mange års erfaring fra blant annet Palace Grill og Feinschmecker og Morten Klever som blant annet har lang erfaring fra Oscarsgate.

Glaserte kveder og småløk med timian



For oss litt naive matglade begynte kurset noe dramatisk, derav også navnet blodig alvor. Å finne og skjære musklene i et reinsdyrslår er en ting, men å brutalt klippe hodet av en orrhøne er noe annet. Men som en sjef sa til meg en gang; vil du ha hamburger må du tåle å se litt blod. Bokstavelig talt.

Morten instruerer ulærde i reinsdyrsteking

Jeg tror jeg til og med fikk satt ord på noe av hva jeg lærte på kurset, men det var noe spesielt med helheten og stemningen når man spiser slik mat og til og med har laget den selv som var spesielt og som definitivt gjorde meg klar for mer.

Viltterrine med stekt andelever, lett salat, stekte nøtter og Cumberlandsaus


 Stekt orrhøne på en seng av rosenkål, jordskokkpure med frityrstekt skorsonnerot

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar