torsdag 23. desember 2010

Havsalte karameller

Da jeg var liten hadde alltid mamma og venninnene en stor dugnad før jul hvor de lagde alle slags julegodterier. Resultatene av dette har alltid vært julens høydepunkt, og ikke minst karamellene. Nå har ikke jeg brukt mammas oppskrift her, men www.tastespotting.com er også en endeløs kilde til inspirasjon, og i disse søte juletider er det definitivt det søte som står på menyen. Derfor karameller – disse heter sea salt caramels. Jeg bruker saltet smør, og derfor nesten ikke noe sjøsalt, men konsistensen blir perfekt. Det viktige med karamellkoking er å oppnø nøyaktig temperatur. Jeg synes det er aller lettest med et kjøkkentermometer selv om noen sverger til kuletesten. Termometeret kan kjøpes hos Panduro – og helt sikkert andre steder for eksempel en velassortert kjøkkenforretning.



Til omtrent 64 karameller

1 kopp fløte
5 ss usaltet smør
½ ts sjøsalt
1 ½   kopp sukker
¼ kopp lys sirup
¼ kopp vann

cellofan-, voks- eller bakepapir.

Kok opp fløte, smør og sjøsalt i en liten kjele og trekk til siden.



I en annen kjele – kok sukker, sirup og vann i en god kjele, og rør til sukkeret er løst opp. Kok videre uten å røre til blandingen begynner å få farge. På det tidspunktet kan man ”riste” litt på pannen inne i mellom for å sikre at fargen blir jevnt fordelt. Det er ferdig kokt når du har oppnådd ønsket karamellfarge eller kanskje litt mørkere, siden fløteblandingen vil tone ned karamellen når det helles i. Rør så forsiktig inn fløteblandingen og la det syde mens du rører til blandingen når 120 grader (eller tåler kuletesten som du kan bruke om du ikke har et termometer).

Hell blandingen i formen (med bakepapir) og la det avkjøles i to timer i romteperatur. Når karamellen er kald og stiv tar du det ut av formen ved å bruke en deigskrape eller lignende for å få flottest mulig fasong på karamellene. Estetikk er også viktig. Skjær karamellene i så store biter du selv liker.



Jeg synes dette med karameller kan være litt vanskelig så i stedet for å lage en kjempeporsjon forsøker jeg meg heller med flere omganger. Så er jeg sikret at i alle fall noen av dem blir vellykket.

Pakk karamellene inn i cellofanpapir og putt dem i en krukke i kjøleskapet. Hjemmelagde karameller pakket litt ekstra fint inn er også en fin vertinnegave.

Oppbevares helst i kjøleskap.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar