onsdag 8. september 2010

Piker, vin og sang - en reise til vestkanten - eller var det Vestbredden?

Det er aldeles verdt å rapportere fra vår vinklubb Piker, vin og sang som består av ni medlemmer. Vinklubben ble startet opp for halvannet år siden da jeg rett og slett kom over en vinbok som var på tilbud. Jeg var allerede blitt anbefalt denne boken "Basic vin" (av en fotballspiller av alt på jord), men siden den tid har vi gått over til pensumboken Vinskolen av Geir Salvesen. Antageligvis mest fordi vi alle ble så betatt særlig av ideen om smaking og metoden "Demningen". Vinskolen er informativ, ujålete og en fantastisk bok - uten at jeg kan skryte av å ha kommet igjennom enda.

Stort sett har det vel blitt mer moro enn læring den siste tiden, men vinklubben er nå på vei tilbake til det faglige sporet, og dagens vertinne er noe av det mest kontinentale jeg kan tenke meg. Hvem er bedre skikket til å få vinklubben på rett kjøl igjen enn hun som har bodd fem år i Italia, en stund i Frankrike, England og USA - med pikerommet fullagret av godsaker fra studietiden?

Mine høye forventninger til dagens treretter skulle vise seg å slå til - til det fulle.

Sommelieren hadde denne gang tryllet frem en meny bestående av en rekke godsaker. Et besøk på Vestbredden i sommer hadde inspirert både vin og mat, og jeg tror jeg nøyer meg med noen lekre bilder fremfor oppskriftene...

Forretten - hjemmelaget pita med en avocadobasert saus som ser ut som guacamole, men smaker midt-østensk, tomat og koriandersalat, oliven, hummus og en saus

Hovedretten - en nydelig lammegryte med kikerter, grønnsaker og oliven


Dessert - Sjokolademousse med blåbær  - som antageligvis var det eneste som kunne toppe dette måltidet...



Og vinen - den var et kapittel for seg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar