torsdag 10. mars 2011

Pannekaker med en vri

Jeg tror forskjellen på franske pannekaker (crepes) og amerikanske er tykkelsen først og fremst.
I Norge bruker vi vel litt begge deler. Hjemme har jeg alltid fått veldig tynne pannekaker, og likt dem best og egentlig aldri sveler – som er veldig godt det også.Pannekaker er helt genialt når du vil bli kvitt noen melkerester. Hadde du derimot laget vafler, har du gevinst i steketid. Pannekaker er noe av det jeg husker aller best fra jeg var liten å besøkte mormor. Hun vispet sammen pannekakerøren med en håndvisp som jeg fremdeles er veldig fascinert av. Et utmerket redskap på hytta for eksempel, hvor mange har dårlig plass på kjøkkenet. Men hvor får du tak i slike nå for tiden? Jeg holder meg imidlertid til miksmasteren min hjemme. Vi pleide å spise dem med bare sukker eller blåbær – nesten hver gang vi var på besøk. Det ble jo ikke sjeldnere av den grunn…

Min oppskrift har jeg imidlertid funnet i kokeboken jeg bare får mer og mer sansen for – I know how to cook – av Ginette Matthiot. Et lite tips jeg har fått fra en fransk venninne er å alltid droppe sukker i pannekakedeigen fordi deigen uten sukker ikke så lett vil sitte fast i stekepannen fordi sukkeret karamelliserer seg. Denne oppskriften var også i tråd med nettopp dette. Det er også viktig å bruke salt slik at deigen binder seg skikkelig.

Oppskrift til 6 personer
250 g mel
5 dl melk
2 egg
1 ts salt
2 ss olje (kan byttes ut med smør)
2 ss appelsinblomstvann (kan sløyfes)
smør til steking

I henhold til oppskriften tas melet i en bolle, og så graver du et lite hull til eggene. Jeg tilsatte ingrediensene i den rekkefølgen de stod, og kjørte på med miksmaster til jeg fikk en klumpefri røre. Så bør røren stå å hvile seg litt. Jeg satte den dagen før fordi jeg hadde tid til det.
Da jeg kom til delen med appelsinblomstvann, brandy eller lignende, som det stod, ble jeg jo utrolig glad. Jeg kjøpte nemlig dette på Dean and Deluca i New York, og har jo lurt veldig på hva man kan bruke sånt til.

Så er det bare å sette i gang å steke og finne den rette mengden smør for at det ikke setter seg fast i pannen. Med en så stor porsjon, har man jo noen muligheter til å prøve og feile. Jeg har ikke noen gammeldags god jernstekepanne, men pannekakene blir ganske bra i vanlig titanpanne også. Appelsinblomstvannet gav en artig vri på pannekakene som fikk en lett parfymert duft.

Server med blåbærsyltetøy, varme bjørnebær og is eller bare sukker på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar