mandag 10. februar 2014

Litt grovere, litt bedre - eltefritt flerkornbrød



Jeg er i ferd med å bli litt flinkere på de grovere brødene selv om jeg fortsatt foretrekker å unngå å bruke mer enn halvparten av melet grovt. Det gjelder å la heveprosessen ta den tiden den trenger, og derfor tas helgene i bruke når jeg skal bake mel. Med litt trening blir det også litt enklere å justere melmengden.Jeg merker også at det er litt forskjell på det økologiske melet jeg kjøper og vanlig mel, så etterhver bruker jeg halvparten av hver der jeg skriver hvetemel. Da binder deigen seg litt lettere. Fortsatt er det den eltefrie metoden som jeg synes gir et veldig godt resultat. 

Et mellomstort flerkornsbrød
3,5 dl vann
5 g fersk gjær
1 ts salt
3 dl hvetemel
1 dl sammalt rug
2 dl sammalt hvete, fin
0,5 dl linfrø
0,5 dl solsikkekjerner
0,5 dl sesamfrø

Noen liker å legge frøene i bløt før de lager deigen, andre liker å riste dem som gir dem mer karakter. Jeg bruker dem som de er med mindre jeg kjøper dem ferdig ristet. Og jeg har nesten sluttet å strø frø over brødet. Selv om det smaker godt forsvinner det meste utover kjøkkenbordet når jeg skjærer opp brødet. 

Løs opp gjæren i vannet og rør inn de øvrige ingrediensene. La deigen heve minst 8 timer. Brett den deretter sammen til et lite brød og la etterheve på et lunt sted i godt og vel en time. Stek deretter i ferdig oppvarmet ovn med ferdig oppvarmet stekeplate på 250 grader i 30 minutter. Du kan skru ned varmen til 220 grader om brødet blir mørkt oppå. I begynnelsen har jeg litt vann på stekeplaten, men under bakepapiret slik at brødet får en ekstra sjokk-heving i begynnelsen.

På min skive? Camembert.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar